Audio & video
Les Magazines, een blijvend succes op RTL
“BIJ ONS IS DE GEWONE MENS DE STER”

Al meer dan 20 jaar stemmen Franstalige Belgen na het avondnieuws af op RTL voor Les Magazines. Een cruciaal tv-moment dat samenvalt met het RTBF-nieuws. “Met een marktaandeel tot wel 40 procent overtreft Les Magazines vaak de concurrentie”, zegt Eusebio Larrea, head of Entertainment & CoProduction bij RTL Belgium. Een blik achter de schermen van een krachtig tv-concept.
V
an burenruzies en administratieve fouten in Images à l’appui op maandag, tot het koninklijke leven in Place Royale op zaterdag. Elke dag van de week snijdt Les Magazines onderwerpen aan die leven bij het grote publiek. “Infotainment van de bovenste plank, waarbij kijkers iets bijleren en tegelijkertijd vermaakt worden”, benadrukt Eusebio Larrea. Op zondag varieert het programma. “Dan bieden we docureality’s aan, zoals Face au juge, Appel d’urgence en Police de la route, die een marktaandeel van 30 tot 40 procent behalen.”

Eusebio Larrea
(48), head of Entertainment & CoProduction bij RTL Belgium
Alledaagse sterren
Waar Vlaamse zenders op bekende Vlamingen focussen, zet RTL lokale helden in de kijker. “In Wallonië hebben we geen BV-cultuur,” zegt Eusebio. “Walen volgen de Franse beroemdheden. Bij RTL zetten we in op gewone mensen met een buitengewoon verhaal. Zij zijn onze sterren, zoals politie-inspecteur Bertrand Caroy van Enquêtes, die een boek publiceerde en zelfs signeersessies geeft.”
Die menselijke, informatieve aanpak onderscheidt RTL van Franse zenders, die gespecialiseerd zijn in grote tv-producties. “Programma’s zoals Face au juge, Appel d’urgence en 112, Hélico d’urgence zijn eenvoudige maar briljante concepten die vaak pakkender zijn dan wat we met beroemdheden zouden kunnen creëren.”


Nieuwe concepten in ontwikkeling
In 2025 komen er nieuwe infotainmentformats die het gewone leven op een spannende manier vastleggen. “Les douaniers, aux frontières du risque bijvoorbeeld, een nieuwe docureality over de missies van douanebeambten in stations, luchthavens en aan de Belgisch-Franse grens. Samen met het videoproductiehuis Fremantle werken we ook aan Animal porté disparu, waar een rescueteam huisdieren helpt terugvinden. Het programma belooft eind dit jaar vele kijkers te raken”, aldus Eusebio.
Wij zetten in op gewone mensen met een buitengewoon verhaal
Impact creëren
De programma’s van Les Magazines zetten iets in beweging. “Na elke aflevering van Appel d’urgence ontvangen urgentiediensten een stortvloed aan spontane sollicitaties. Het programma creëert impact. Face aux juges wordt zelfs gebruikt in rechtenopleidingen en 112, Hélico d’urgence maakt kijkers warm om te doneren aan de vzw die de noodlijn beheert.” Ook op sociale media maken de programma’s de tongen los. “Die feedback inspireert ons tot nieuwe formats, zoals Pieds dans le plat dat binnenkort verschijnt. Samen met voedselinspecteurs trekken we naar restaurants, snackbars, boerderijen en schoolkantines. Dat thema sneden we eerder al kort aan en viel toen zeer in de smaak.”
Werk van lange adem
Het maken van een goede documentaire vraagt gemiddeld anderhalf jaar. “Zodra de juiste locaties, thema’s en personages gevonden zijn, is het draaien, draaien, draaien.” Ook het postproductieproces is intensief. “Iemand die net een ongeval had, is niet altijd bereid om toestemming te geven. Dat betekent vaak: terugbellen, anonimiteitsverzoeken respecteren en scènes schrappen. Vele uren filmmateriaal belanden in de prullenbak. Ons doel is het beste programma te leveren. Dat lukt alleen met een langetermijnvisie.”
Met Les Magazines weet RTL zich van internationale spelers als streamingplatformen te onderscheiden. “Met coproducties diversifiëren we onze inhoud, betreden we nieuwe markten en verstevigen we ondanks alle concurrentie onze positie in het Franstalige Belgische medialandschap. Om impact te maken moeten we blijven inspelen op veranderende kijkersvoorkeuren en formats die succes winnen of verliezen.” Ook de manier waarop content geconsumeerd wordt, verandert. “Je vindt onze programma’s zowel op tv als op ons digitale platform RTL Play en zelfs op de radio.”