Algemeen
DPG Media verkoopt Deense Berlingske Media
Tak for samarbejdet, kolleger!
In december 2024 verkocht DPG Media Berlingske Media aan de Noorse mediagroep Amedia. De verkoop van de Deense uitgever, bekend van gezaghebbende nieuwsmerken als Berlingske, B.T., Weekendavisen en Euroinvestor, en met bijna 500 medewerkers, was voor DPG Media een ongebruikelijke beslissing.
Anders Opdahl is CEO van Amedia, de grootste uitgever van journalistieke media in Noorwegen. Hij ziet de overname als een kans om de positie van het bedrijf op de Noord-Europese markt te versterken.
Opdahl: “Scandinavische mediabedrijven staan voor zwaardere wereldwijde concurrentie en diepgaande digitale verschuivingen, waarbij zij op gebied van inkomsten en distributie met techgiganten moeten concurreren. In dit uitdagende landschap wordt het steeds moeilijker om het doel van nieuwsmedia, het bevorderen van een levendige democratie door middel van vrije meningsuiting en onafhankelijke journalistiek, te vervullen. Daarom geloof ik dat een nauwere samenwerking cruciaal is voor de toekomst, waardoor Amedia en Berlingske Media perfect bij elkaar passen.”
Christian Van Thillo, uitvoerend voorzitter van DPG Media onderschrijft de noodzaak tot consolidatie. “De digitale transformatie van de titels van Berlingske Media is tot nu toe een groot succes. Maar zoals alle uitgeverijen heeft het bedrijf meer schaal nodig om digitale ontwikkeling in de huidige, uitdagende markt te versnellen. Daarom hebben we eerst zelf gekeken naar mogelijkheden tot consolidatie en gesprekken gevoerd met verschillende grote uitgeverijen. Het bleek dat Amedia ook de behoefte aan schaalvergroting zag, en een duidelijke ambitie had om haar bereik in de Scandinavische landen uit te breiden. Na een zorgvuldige afweging kwamen we tot de conclusie dat Amedia als zeer succesvolle en digitaal georiënteerde uitgever, een geweldige eigenaar van Berlingske Media zou zijn. En dat heeft eind 2024 tot deze transactie geleid.”
Volgens Van Thillo is het verkopen van zulke sterke nieuwstitels een moeilijke en ongebruikelijke beslissing voor DPG Media: “En toch zijn we ervan overtuigd dat Berlingske Media hiermee in de best mogelijke handen is, en dat is wat er voor de toekomstige ontwikkeling echt toe doet. We willen de mensen bij Berlingske Media bedanken voor tien geweldige jaren, en wensen hen het allerbeste. Tak for samarbejdet, kolleger!”

