magazines & SIM

H

O

M

E

D

E

C

O

helpt mensen hun eigen 

stijl te ontdekken

HOME DECO

helpt mensen hun eigen 

stijl te ontdekken

Binnen de digitale transitie van de home-decotitels van DPG Media was een eigen gecureerde woonwinkel een van de belangrijkste nieuwigheden in 2024. Vanaf nu kunnen onlinebezoekers zich niet alleen laten inspireren, maar met één muisklik meteen een meubelstuk of interieurobject bestellen. Bovendien opereren de verschillende titels voortaan onder het paraplumerk vtwonen.

 Andrea Hollebeek

(55), hoofdredacteur vtwonen en Stijlvol Wonen

 Annelies Boonstra

(49), Directeur Marketplace

“Een naadloze verbinding tussen inspiratie en aankoop, dat is de kracht van de digitale transitie”, weet hoofdredacteur Andrea Hollebeek, die samen met directeur marketplace, Annelies Boonstra, verantwoordelijk is voor de home-decotitels bij DPG Media. “De verdere ontwikkeling van de digitale kanalen biedt nieuwe kansen voor adverteerders, de nieuwe online-woonwinkel speelt hierin een glansrol.”


Het vtwonen-team is elke dag bezig met de allesomvattende lezersvraag: ‘welke woonstijl past bij mij?’ Meer dan 90 procent van de mensen vindt het moeilijk om hun eigen stijl te definiëren. Daarom besteedt het platform veel aandacht aan producties in woonstijlen, kleurenpaletten en materialen. Daarna komt de vraag: waar kan ik het kopen?


Annelies: “Met de woonwinkel helpen we woonliefhebbers om de inspiratie ook in hun eigen huis toe te passen. Als je in ons tv-programma Weer verliefd op je huis bijvoorbeeld een mooie vaas ziet, dan kun je die in de shop van vtwonen direct kopen. De afgelopen jaren hadden we al een winkel in samenwerking met online verkoper fonQ, maar de nieuwe boetiek is door het vtwonen-team onafhankelijk opgezet en draagt 100 procent ons DNA. Ons platform draait om kwaliteit, selectie en een persoonlijke touch. Alle merken en producten gaan langs onze ballotagecommissie.”

Eén paraplutitel,
één samengevoegde redactie

Het merk vtwonen bestaat inmiddels zestig jaar, heeft een naamsbekendheid van 83 procent en bereikt maandelijks zes miljoen lezers op print en online. Het bundelen van de verschillende home-decotitels onder deze noemer, is dus een strategische zet. Wonen Landelijke Stijl heet voortaan vtwonen Landelijk, de titels Eigen Huis & Interieur en Stijlvol Wonen gaan samen verder onder de naam Stijlvol Wonen, een high-end designmagazine.


Ook op het vlak van de dagelijkse werking werd er een hervorming doorgevoerd. Zo werden de Nederlandse en Belgische redacties samengevoegd, en werken de vaste en freelance redacteurs niet alleen titel-, maar ook kanaaloverschrijdend. Andrea legt uit: “De ene dag maak je een binnenkijker voor vtwonen, de andere dag schrijf je een rubriek voor Stijlvol Wonen. Dat geldt ook voor de kanalen: print, online, nieuwsbrieven en sociale media. Het draait om synergie. Onze sociale kanalen bereiken samen anderhalf miljoen geïnteresseerden, de website trekt maandelijks anderhalf miljoen bezoekers en ons tv-programma Weer verliefd op je huis blijft razend populair. Elk kanaal heeft zijn eigen functie, maar samen vertellen ze één verhaal. Dat is wat ons 360° maakt.”


Maar hoewel digitaal sterk groeit, blijft print belangrijk. Sterker: Andrea ziet een nieuwe waardering voor tijdschriften: “Print zat even in een dip, maar inmiddels bieden fysieke magazines mensen een rustmoment in een steeds digitalere wereld. Het is dat moment op de bank, met een kop koffie, waarin je je kunt laten inspireren zonder die druk van online.”

De vtwonen-community

De missie van vtwonen gaat verder dan alleen het inspireren van lezers en potentiële kopers. “We willen een veilige haven bieden”, zegt Andrea. “Ik merk dat mensen in deze onrustige tijd behoefte hebben aan een safe place, een plek om zich terug te trekken in hun eigen, veilige huis. Dat zie je aan de interesse in zachte materialen, warme kleuren en comfortabele interieurs.”


Daarnaast werken Andrea en Annelies aan een vtwonen-community, waar fans elkaar kunnen ontmoeten en ideeën kunnen uitwisselen. Hoewel de vt wonen&designbeurs vandaag niet meer levensvatbaar is, wordt er wel over pop-upevenementen of andere vormen van fysieke beleving rond vtwonen nagedacht.


Het merk wil zichzelf blijven heruitvinden en blijven inspelen op trends, zonder de kernwaarden te verliezen. “Zolang mensen met wonen en interieur bezig zijn, zal
vtwonen een rol spelen. We zijn niet alleen een merk, maar dé smaakmaker en gids voor iedereen die van zijn huis een thuis wil maken.”