Audio & video
Neem een kijkje in de nieuwe
Q-studio
Mattie Valk:
VAN DJ TOT SHOWHOST
Sinds de verhuizing naar Mediavaert, het hoofdkantoor van DPG Media in Amsterdam, waait er in de nieuwe studio van Qmusic een frisse wind. “Wat je in De ochtendshow van Marieke en mij hoort, sluit nu naadloos aan op de videobeelden die we maken.’’ Mattie Valk vertelt hoe hij de basis legt voor het nieuwe radio maken.
Het idee van de dj kwam niet uit de lucht vallen. Hij wist dat collega’s in Australië al een stuk verder waren met beeld en radio te combineren. “Daar is beeld al langere tijd een belangrijke factor’’, vertelt Mattie. “In Nederland kijken we toch vooral nog naar een radiostudio. Daar is de magie voor mij wel een beetje van af. Ik wilde de volgende stap zetten door meer aandacht aan beeld te geven.’’
Mattie reisde naar de Ozzies om het nieuwe radio maken beter te bekijken. “Daar heeft iedereen in de studio een rol waardoor een huiskamersfeer ontstaat. Dat wilde ik verder uitbouwen door in de nieuwe studio een show te creëren waarin het Friendsgevoel ontstaat”, zegt hij, doelend op de succesvolle Amerikaanse sitcom uit de jaren 1990 over een groep van zes vrienden en vriendinnen.
Die nieuwe studio zit niet alleen audiotechnisch beter in elkaar, maar is vooral door het toevoegen van videocamera’s een creatieve speeltuin geworden. “Marieke en ik blijven natuurlijk wel de hosts, maar de redactieleden zijn veel meer onderdeel van de show geworden. Vroeger zaten ze onzichtbaar achter glas weggestopt, nu zitten ze tegenover ons en is er een betere interactie. Het zijn stuk voor stuk persoonlijkheden die ook dingen meemaken en daar maken we gebruik van. Dat draagt bij aan dat Friendsgevoel. Die dynamiek maakt de show rijker.’’



Het belang van beeld is ook aan de cijfers te merken. “Mensen delen geen audiofragmenten met elkaar, maar wel videofragmenten. Die zorgen ervoor dat je show op social media een veel grotere reikwijdte krijgt.’’ Soms worden fragmenten uit De ochtendshow van Mattie & Marieke door meer dan een miljoen luisteraars bekeken. Op Instagram hebben de hosts meer dan een half miljoen volgers. Ook het soort volgers verandert door de introductie van videobeelden. “Een deel van hen heeft nog nooit naar ons radioprogramma geluisterd, maar is wel fan. Eigenlijk heel grappig, ze kennen ons alleen van de videofragmenten.’’
De nieuwe studio is met oog voor detail ontworpen. Zo zijn de traditionele microfoons vervangen door nauwelijks zichtbare microfoons. Dit geeft niet alleen meer bewegingsvrijheid, maar zorgt er ook voor dat de focus op het gesprek blijft. “Er gebeurt wel eens wat in ons programma. Nu kan ik door de studio lopen zonder dat het storend is voor de uitzending. Bovendien is het beeld veel beter. Op eerdere videofragmenten van een radiostudio zag je altijd direct die dikke toeter voor iemands gezicht.’’
De uitstraling van de nieuwe studio is een mengeling van traditioneel en modern. Veel dempend materiaal voor het geluid, het bekende Qmusicrood en overal camera’s en televisieschermen. “Met die donkere sfeer wilden we de intimiteit van een radiostudio behouden, maar ook meegaan met de tijd. Onze technische afdeling verdient echt een pluim, want we zijn direct vlekkeloos van start gegaan. Ik had er rekening mee gehouden dat we een half jaartje tegen allerlei kinderziektes aan zouden lopen, maar die vrees was onterecht. We zijn begonnen alsof we de studio al een half jaartje hadden getest.’’
“We zijn begonnen alsof we de studio al een half jaartje hadden getest”
Wat Mattie & Marieke nog steeds van andere ochtendshows onderscheidt, is de focus op de kracht van verhalen vertellen: serieuze persoonlijke verhalen, waarin ruimte is voor geintjes. “Wij willen niet afhankelijk zijn van het dagelijkse nieuws om te zien of er wel iets leuks is om over te praten. We hebben destijds de bewuste keuze gemaakt om niet te doen wat alle andere ochtendshows doen.’’
Ondanks de toenemende aandacht voor beeld, blijft radio voor Mattie leidend. Van daaruit kijkt de redactie wat naar video te vertalen is, niet andersom. “Radio is de basis, het theater voor de fantasie. Daarom ben ik destijds ook op dat medium verliefd geworden, maar tegelijkertijd kan ik niet meer ontkennen dat video ons als radiomakers ook ontzettend veel brengt. Beeld is een mooie tweede laag. Het mooie aan radio blijft dat mensen overal kunnen luisteren: in de auto, ’s ochtends tijdens het brood smeren. Beeld vraagt om andere aandacht, daar moet je voor gaan zitten.’’
Mattie merkt dat hij visueler is gaan denken nu beeld meer onderdeel van zijn show is. Mede daardoor ziet hij zijn rol als radiomaker van weleer veranderen. De dj die achter de knoppen druk bezig was met het aankondigen van muziek, verandert volgens hem steeds meer in een showhost die veel meer bezig is met gasten en de redactie om hem heen. “Mensen zetten de radio niet meer alleen aan voor muziek, maar ook voor de gesprekken en het gezelschap.” Daarom wil Mattie de showhost zijn die de verbinding legt tussen de collega’s in de studio en de luisteraars en op die manier het Friendsgevoel creëert. “Eigenlijk wil ik al mijn denkruimte gebruiken om tijdens de show die vriendschap tot stand te brengen. Maar dat is allemaal nog een beetje een droom.’’


