

“Politici
willen echt in
Dag Allemaal staan”
Wat geen enkel printmedium nog durft hopen, is Dag Allemaal gelukt. “Dag Allemaal houdt stand én is het afgelopen jaar zelfs gegroeid." Spraakmakende inhoud, een topteam van journalisten en lay-outers en een vernieuwde vormgeving: creative director Christelle Lucats en redactiechef Peter Dirix geven een blik achter het succes van Vlaanderens beste vriendin.



“Politici
willen echt in
Dag Allemaal staan”
Wat geen enkel printmedium nog durft hopen, is Dag Allemaal gelukt. “Dag Allemaal houdt stand én is het afgelopen jaar zelfs gegroeid." Spraakmakende inhoud, een topteam van journalisten en lay-outers en een vernieuwde vormgeving: creative director Christelle Lucats en redactiechef Peter Dirix geven een blik achter het succes van Vlaanderens beste vriendin.



Kranten die sterker op showbizz inzetten en BV’s die hun nieuws zelf via sociale media verspreiden: de showbizzjournalistiek is flink veranderd. “Vroeger werd elke mijlpaal in het leven van sterren door Dag Allemaal geclaimd”, zegt Peter. “Vandaag vissen er meer mensen in dezelfde vijver.
Toch slagen we erin om vissen te vangen die niemand anders ziet, zoals het interview waarin Paul Magnette aanhaalde dat Walen lui zijn. Dan wéét je dat je iets goeds in handen hebt.” Primeurs binnenhalen is één ding, ze vasthouden is lastiger. “Laten we zeggen dat kranten zich op dinsdag, wanneer ons magazine uitkomt, geen zorgen maken over hun showbizzaanbod”, zegt Peter. “Dag Allemaal zal nooit slaafs het nieuws herkauwen. Wij maken ons eigen nieuws, dat spraakmakend is. Als ons magazine in de winkel ligt, moet erover gesproken worden.”

Dag Allemaal <3 dieren
Ook dierenliefde zit in het DNA van Dag Allemaal. “Uit alle lezersonderzoeken en -reacties blijkt dat onze lezers grote dierenliefhebbers zijn”, zegt Peter.
“Onze jaarlijkse dierenkalender blijft een geweldig succes en de Miauwkes-column van Veronique Puts heeft zelfs een hele community doen ontstaan. Onze dieren-rubriek vertedert en wordt vaak als eerste gelezen. Mochten we die schrappen, dan verwacht ik net geen mars op het kantoor van DPG Media.”


In het hart van de mensen
Dag Allemaal blijft een showbizzblad, maar verovert haar lezers met herkenbaarheid. “Vertelt een BV dat hij niet aan de bak komt, dan vertalen wij dat naar de leefwereld van onze lezers”, zegt Christelle Lucats, creative director. “Dag Allemaal staat tussen de mensen, van de sterren tot de man in de straat.” Het tweede deel van het blad raakt met persoonlijke verhalen die iedereen kunnen overkomen. “Van ziektes tot horrorvakanties: het zijn verhalen die naar de keel grijpen, blij maken of steun bieden”, zegt Peter. “We vertrekken altijd van de vraag: wat houdt onze lezers bezig? Politiek was bijvoorbeeld lange tijd geen focus, maar het leefde wel bij de lezers. Wij brengen geen harde politieke interviews, maar wel de mens achter de politicus. Politici willen vandaag echt in Dag Allemaal staan.”
Lay-outgidst lezer door tekst
Journalistiek evolueert constant en dan kan vormgeving niet achterblijven. “De lay-out van Dag Allemaal zat al goed, maar mocht hedendaagser”, zegt Christelle. “Bij de rebranding hebben we vooral op duidelijkheid gefocust. Volgepropte pagina’s hoeven niet meer, de nieuwe vormgeving gidst onze lezers door de tekst.” Zelfs het logo kreeg een subtiele make-over. “In het oude logo leek de G op een Q. De uitdaging was om dit aan te passen zonder aan ons DNA te raken. Lezers zien dat er iets veranderd is, maar kunnen er niet meteen de vinger op leggen. Als dat lukt, dan weet je dat je rebranding geslaagd is.”
Met zorg gemaakt
800.000 Vlamingen die elke week je blad lezen, niemand doet het Dag Allemaal na. “Vroeger verkochten we vanzelf,” zegt Peter, “vandaag werken we daar keihard voor. Onze journalisten ademen Dag Allemaal. Ze zijn oprecht kwaad als er slecht over ons gesproken wordt en blij met elk stuk dat ze mogen maken. Ik denk dat binnen het bedrijf zelfs niet iedereen beseft met hoeveel toewijding dit blad gemaakt wordt.” Dat beaamt ook Christelle. “Onze lay-outers behoren tot de beste van België. Het zijn vakmensen, die snel en met oog voor detail werken. Bij ons treed je op voor het Sportpaleis. Dat geeft een geweldige adrenalinekick en wil je supergoed doen.”
Wat waren de meest spraakmakende covers volgens Christelle en Peter?
De top 3 van Christelle

Hoe moet het nu verder met Hugo?
In de winkel hebben we slechts een paar seconden om potentiële kopers te overtuigen. De beeldkeuze is het belangrijkste onderdeel bij het vormgeven van de cover. Aan deze cover kan je niet voorbijgaan zonder de emotie te voelen.

De aanklacht tegenMelvin Klooster
Deze pakkende cover is opgemaakt volgens de nieuwe lay-outrichtlijnen. Let op het logo en de horizontale structuur, die beter navigeert.

De wanhoopsdaad van Bart De Pauw
Sprekend beeld bij een aangrijpende titel. Hoewel deze cover van vòòr de opfrissing dateert, kozen we hier al voor een horizontale opbouw die het grote verhaal extra kracht bijzet.
De top 3 van peter

Tom Waes opnieuw vrijgezel
Intussen is Tom Waes weer van ‘t straat en kwam hij op andere manieren in het nieuws, maar de primeur dat hij en Mieke na tien jaar verloving geen koppel meer vormden, las je eerst bij ons.

Pommelien Thijs is verliefd
Het gonsde al een tijdje van de geruchten dat Knokke Off-ster Pommelien Thijs een koppel vormt met Bram Spooren. Dag Allemaal slaagt erin alle puzzelstukken samen te leggen en brengt het nieuws in primeur.

Fien Germijns woont op hotel
Als een komeet is ze naar boven geschoten: Fien Germijns. Haar succes woog echter op haar relatie en Fien koos er tijdelijk voor om op hotel te gaan wonen. Dag Allemaal bracht dit spraakmakende nieuws als eerste.