Audio & video

Digitalisering heeft radio nog aantrekkelijker gemaakt voor adverteerders. “We kunnen makkelijker en gedetailleerder data verzamelen en analyseren, waardoor luisteronderzoek betrouwbaarder is geworden”, zegt Rob Beijersbergen, commercieel directeur van de radiozenders van DPG Media. En ondertussen blijft JOE spectaculair groeien. ​​​​​​​

Rob Beijersbergen

(61), commercieel directeur radio

Welke rol heeft radio in het huidige mediatijdperk?

Radio is the theatre of the mind, doordat het de verbeeldingskracht van de luisteraar aanspreekt. Door de liveverslaggeving en het brengen van actueel nieuws speelt het medium een belangrijke rol in de samenleving. En het is een belangrijke bron van entertainment. Wekelijks luisteren gemiddeld ruim 13,4 miljoen mensen naar de radio, gemiddeld 2 uur en een kwartier per dag. Dat is enorm en maakt radio voor adverteerders nog steeds een interessant medium om hun doelgroep te bereiken.”


Op welke manier proberen jullie radio aantrekkelijk te houden?

“Vanwege het ontbreken van beeld hebben radiocommercials een creatieve benadering nodig. Bij DPG Media ondersteunen wij adverteerders onder andere met het trainingsprogramma Boosting Audio Creativity en onderzoeken we hoe we de effectiviteit van commercials kunnen vergroten. Daarnaast zijn reclamespots voor radio in vergelijking met die voor televisie snel en relatief goedkoop te produceren. Dit maakt radio aantrekkelijk voor een breed scala aan adverteerders. Tegelijkertijd is radio een secundair medium, ideaal voor adverteerders die een brede groep luisteraars willen bereiken die intussen met andere dingen bezig kunnen zijn.”


Hoe werkt de advertentiemarkt dan voor dit medium?

“De basis ligt altijd in de marketing- en mediaplannen van de adverteerder. Samen met mediabureaus selecteren ze zenders die bij de doelgroep passen, plannen ze de zendtijd in en laten ze commercials produceren. Daarna wordt de impact van campagnes geanalyseerd, bijvoorbeeld door verkoopcijfers te meten. In ons accountteam werken wij met drie disciplines: team mediabureaus, directe klantrelaties en branded content. Elk team focust op effectieve campagnes en sterke relaties met adverteerders.

“Radio is the theatre of the mind, doordat het de verbeeldingskracht van de luisteraar aanspreekt”

Was 2024 een succesvol jaar voor Qmusic en JOE?

“Dat was het absoluut. Het afgelopen jaar stond in het teken van het uitbouwen van de radiomerken van DPG Media. Qmusic, de marktleider onder de hitzenders, blijft zijn focus op 20- tot 49-jarigen met een licht vrouwelijk profiel succesvol benutten. Maar we hebben nu ook JOE, een popclassicszender die zich op 30- tot 59-jarigen met een iets mannelijker profiel richt. Door onze portfoliostrategie zijn de zenders complementair. JOE is sinds de start in september 2023 spectaculair gegroeid en is nu de zesde zender van Nederland. Dat is ongekend in een overvolle radiomarkt.”

Valess

Een originele invalshoek waarbij opvallende kenmerken van kip worden benoemd, met een verrassende wending naar het promoten van Valess als vegetarisch alternatief.

Vakantiediscounter

Een effectieve overgang waarin de luisteraar wordt meegenomen van werkgeluiden naar ontspannen vakantiegeluiden, wat sterk inspeelt op het verlangen van de doelgroep.

de Baak

Een onderscheidende aanpak die rust en kalmte centraal stelt, met rustige gesproken tekst en momenten die opvallen in een doorgaans drukke radiocommercial­omgeving.

Wat zijn de innovaties in radioland om de adverteerder te blijven prikkelen?

“De digitalisering heeft radio als medium getransformeerd. Het Nationaal Media Onderzoek Luisteren is daar een goed voorbeeld van. De meetmethode is veranderd: van actief naar passief meten. De rapportage gebeurt wekelijks in plaats van maandelijks en op minuutniveau. De data zijn betrouwbaarder en gedetailleerder. Dat is natuurlijk heel interessant voor een adverteerder. De digitalisering heeft ook voor interactieve mogelijkheden gezorgd: luisteraars kunnen stemmen, reacties geven en deelnemen aan wedstrijden, waardoor het medium nog aantrekkelijker wordt. Voor adverteerders biedt programmatic advertising – realtime zendtijd kopen – nieuwe kansen om doelgroepen gericht te bereiken. En niet onbelangrijk, radio is op veel meer platformen te bereiken. Daarom is en blijft radio enorm relevant.’’


Hoe beleef je dit werkveld persoonlijk?

​​​​​​​“Bij de radiozenders van DPG Media werken veel jonge en creatieve mensen. Het is fantastisch om samen met hen aan onze missie te werken: de luisteraar plezier, energie en een goed gevoel geven. Ik werk nu ruim 19 jaar bij Qmusic en het is nog iedere dag bijzonder om met mijn collega’s en die van JOE invulling aan die missie te geven.”

“Radio blijft voor luisteraars en adverteerders enorm relevant”