ESG & Financieel
“Per eind 2024 is de balans van de groep nagenoeg schuldenvrij”
Klaar voor nieuwe groei
Op de valreep van 2024 sloot DPG Media het jaar af met de verkoop van Berlingske Media. Met als uiteindelijk resultaat: een omzet van € 1,73 miljard en een groei van 2,5% in vergelijking met vorig jaar. Wel met een sterke stijging van personeels- en distributiekosten. CFO Piet Vroman (57) kijkt tevreden terug op een jaar waarin de groep bijna schuldenvrij werd en klaar is voor nieuwe groei.
Eind 2024 werd Berlingske Media verkocht aan het Noorse Amedia. Hierdoor worden de Deense activiteiten van de groep in bijgaande resultatenrekening vanaf januari 2023 als ‘stopgezette activiteiten’ weergegeven. DPG Media sloot het boekjaar 2024 af met een omzet van € 1,73 miljard, een groei met 2,5% in vergelijking met vorig jaar.
De lezersinkomsten groeiden met 1,4% naar € 815 miljoen. Bij nieuwsmedia groeide de omzet met 3,4% terwijl bij de magazines de omzet daalde met 4%.
De advertentie-inkomsten kwamen uit op € 566 miljoen, een groei met 2,7%. Tot en met de zomer was de groei van de advertentieomzet sterker, maar in het vierde kwartaal vertraagde de markt. De radio- en digitale inkomsten zorgden voor groei, de tv-inkomsten waren stabiel, terwijl de printomzet daalde. Het aandeel van de digitale en audiovisuele advertentieomzet neemt intussen 85% in van het totaal.
Affiliate en classifieds inkomsten groeiden met 4% dankzij een forse groei bij Independer en Automotive Media Ventions. De omzet kwam afgelopen jaar uit op € 145 miljoen.
De omzetgroei van de groep werd echter tenietgedaan door een sterke kostengroei. Loonkosten stegen voor de groep met 5,7%, maar ook de distributiekosten stegen fors in beide landen. Na ingebruikname van het nieuwe pand Mediavaert, daalden de huurlasten, maar stegen de afschrijvingen.
Uiteindelijk eindigde de EBITDA afgelopen jaar op € 348 miljoen, een 20,1% marge op omzet, een daling met 1%. De € 348 miljoen splitst zich op in 62% voor Nederland (€ 215 miljoen), 38% voor België (€ 133 miljoen). Het resultaat uit deelnemingen was € 12,6 miljoen negatief in het bijzonder door een waardevermindering op de deelneming in RTL Belgium.
Na het in mindering brengen van financiële resultaten (€ 14 miljoen), vennootschapsbelastingen (€ 62 miljoen) kwam het resultaat van de voortgezette activiteiten uit op € 185 miljoen, 3,6% onder het resultaat van 2023. Op de verkoop van Berlingske Media werd een aanzienlijke meerwaarde gerealiseerd, waardoor het resultaat uit stopgezette activiteiten dit jaar opliep tot € 90 miljoen.
Het totaal nettoresultaat van het boekjaar kwam dan ook uit op € 275 miljoen (in vergelijking met de € 199 miljoen van 2023). Van dit resultaat is € 2,5 miljoen toe te wijzen aan derden, en € 272,7 miljoen aan de groep. Het eigen vermogen van de groep groeide dan ook naar € 1.114 miljoen, of 52% van het balanstotaal.
De netto operationele vrije cashflow na belastingen bedraagt € 312 miljoen, een 90% conversie van de EBITDA. De investeringskasstroom is € 32 miljoen positief. De capex-investeringen bedroegen weliswaar
€ 71,5 miljoen, waarvan € 23 miljoen voor de nieuwbouw van Mediavaert, maar dit werd meer dan gecompenseerd met de opbrengsten van de verkoop van Berlingske Media.
De combinatie van een operationele vrije cashflow en de positieve investeringscashflow maakten een substantiële schuldafbouw mogelijk. Eind 2023 was de netto financiële schuld nog € 288 miljoen of 0,8 keer EBITDA. Per eind 2024 is de balans van de groep nagenoeg schuldenvrij. DPG Media is klaar voor nieuwe groei.
De verwachting is dat, inclusief de voorgenomen acquisitie van RTL Nederland, de netto financiële schuld eind 2025 nog steeds onder 2 keer EBITDA zal blijven.