Algemeen

10 oktober 2024

Opening Mediavaert

Hier hebben we de podcast studio’s en faciliteiten om verschillende vormen van journalistiek te beoefenen, zodat we steeds beter online verhalen kunnen vertellen.

Anna Herter
Journalist Het Parool

In het gebouw voel je de vooruitgang.

Herien Wensink
Chef Kunstredactie de Volkskrant

Het is fijn dat je hier met bijna iedereen met wie je te maken hebt onder één dak werkt.

Rufus Kain
Data analist Trouw

Opening Mediavaert

Philippe Remarque, directeur journalistiek DPG Media, sprak tijdens de opening van Mediavaert over de vele uitdagingen en kansen van de journalistiek in het smartphone-tijdperk. Een ingekorte versie van zijn speech in vier fragmenten:

Philippe Remarque

(59), Directeur journalistiek

Rebelse geest

“Ik hoop dat de dwarsheid en eigenheid van vroeger zich ook in dit gebouw weer gaan manifesteren. Want de rebelse geest en de vrijheid, het zelf nadenken en onderzoeken, dat is eigen aan de journalistiek. Onze redacties zitten wel in één huis, maar ze gaan volstrekt hun eigen gang. En zo hoort het ook. Die onafhankelijkheid van geest en pluriformiteit zijn dringend nodig voor onze samenleving.”

Big Tech ontwricht de democratie

“Mensen van nu hebben een ultraslimme technologie voor verbinding uitgevonden. Maar mensen van nu kunnen dan wel technisch briljant zijn, als sociale wezens zijn ze er sinds de middeleeuwen niet veel op vooruitgegaan. Op dat moderne netwerk zien we sensatiezucht, kuddegedrag, bedrog en goedgelovigheid, wij-zij-denken, complottheorieën. OK, we verbranden net geen heksen meer. Maar die menselijke emoties zijn er, en ze worden opgestuwd door de turbo van de technologie. Die polariserende kracht heeft de potentie om onze democratie te ontwrichten.”

De kans voor de journalistiek

“Ik denk dat journalisten in het nieuwe tijdperk net een grote kans hebben. Want mensen voelen zich vervreemd door de huidige informatiechaos. En dan gaan ze toch op zoek naar kwaliteit. We zagen dat heel duidelijk tijdens de pandemie. Burgers gingen op zoek naar informatie van mensen die echt weten waar het over gaat. Professionals die iets echt onderzoeken, en die ontwikkelingen van alle kanten belichten. Nog nooit bezochten zo veel mensen journalistieke sites. Nog nooit verkochten kranten in Nederland zoveel nieuwe abonnementen. (...) Wij kunnen een lichtend baken zijn in de kolken-de zee van informatie. Maar dan moeten we wel veranderen. Want de manier waarop mensen informatie tot zich nemen, verandert met de dag.”

Redacties moeten veranderen

“Ten eerste moeten we topjournalisten zijn. Die echt op de hoogte zijn, die nieuws ontdekken. (...) Ten tweede moeten we nuance aanbrengen in de harde debatten van vandaag. Een constructief gesprek mogelijk maken over voors en tegens. (...) Ten derde moeten we beter begrijpen wat nieuws met mensen doet. Er gaat heel veel mis in de wereld, en wij journalisten kunnen soms schril zijn in onze toon, eenzijdig in het menu. We zijn aan het leren om ook te berichten over oplossingen. Ten slotte moeten we voor die journalistiek de meest toegankelijke vorm vinden. Aantrekkelijker en visueler vertellen. (...) De journalistiek wordt hiervan alleen maar beter. Overtuigender, grondiger, beter verantwoord, gemaakt in contact met het publiek. Mooier verteld dan we vroeger konden. (...) Om de journalistiek een toekomst te geven, maken we haar dus eigenlijk beter dan ze ooit is geweest.”