Online services
Mijnvergelijker.be neemt vliegende start
“We helpen Belgen om hun vaste kosten zo laag mogelijk te krijgen”
Sinds de lancering op 16 september 2024 namen zo’n 140.000 Belgen op mijnvergelijker.be hun vaste kosten onder de loep. Een slimme zet, want overstappen naar voordeligere leveranciers levert een besparing van gemiddeld 1.300 euro per jaar op. “We willen consumenten helpen om hun vaste kosten écht naar beneden te brengen.”

Anouck Deschilder
(34), brand & content manager OnlineServices
Het is gedaan met de eindeloze zoektocht naar het meest voordelige contract voor energie, verzekering, telecom, financiën of ziekenfondsen. “Op mijnvergelijker.be vinden consumenten alle informatie transparant en overzichtelijk op één plek”, zegt Anouck Deschilder, brand & content manager Online Services. “Nederlanders hebben dankzij het succesvolle Independer veel meer de gewoonte om hun vaste kosten regelmatig te evalueren. Met mijnvergelijker.be willen we ook Belgen helpen hun kosten zo laag mogelijk te krijgen.”
Bouwen op sterke merken
Vlamingen vinden in mijnvergelijker.be een nieuwe besparingspartner. In Wallonië gebruikt DPG Media de merknaam comparateur.be. Onder het motto ‘samen sterk’ bundelt het platform de expertise van mijnenergie.be, spaargids.be en het vroegere mijntelco.be en independer.be. “Door die vier platformen onder één noemer samen te brengen, maken we het eenvoudiger voor consumenten. In plaats van verschillende websites te moeten doorzoeken, kunnen ze nu terecht op één platform. De keuze voor één merk helpt ons ook de merkbekendheid te versterken en onze media nog efficiënter in te zetten.”
Besparen in een klik
Energie is de onbetwiste koploper als het gaat om prijsvergelijkingen, maar op andere vaste kostenposten laten Belgen flink wat geld liggen, meent Deschilder.“Belgen zijn behoorlijk trouw aan hun leverancier, veranderen is voor velen nog steeds een drempel. Maar in economisch uitdagende tijden of als je wil besparen, kan je echt slimmere keuzes maken.”
Overstappen hoeft trouwens niet complex en tijdrovend te zijn. “Op mijnenergie.be bereken je in slechts enkele klikken je mogelijke besparing en kan je meteen gratis van leverancier veranderen. Al het praktische geregel wordt achter de schermen voor jou gedaan. Met eventuele vragen kan je terecht bij een supportteam van 20 Nederlands- en Franstalige experten.”
mijnvergelijker.be in cijfers
616.549
Belgen surften tussen september en december 2024 naar mijnvergelijker.be
138.150
mensen maakten in diezelfde periode een vergelijking
In 2024 werden er via het platform mijnenergie.be (onderdeel van mijnvergelijker.be)
290.742
nieuwe energiecontracten afgesloten
Jaarlijkse schoonmaak
Mijnvergelijker.be wil mensen stimuleren om eens per jaar hun vaste kosten te evalueren, net zoals de jaarlijkse lenteschoonmaak. “Nu gebeurt dat vooral op scharniermomenten, zoals een huis kopen of kinderen krijgen. Maar je behoeftes veranderen continu. Heb je tieners in huis? Dan kan het bijvoorbeeld lonen om je telecomprovider en je mutualiteit te herevalueren, met het oog op extra streamgedrag en beugels die je kinderen in de toekomst kunnen krijgen. Op ons platform geef je makkelijk jouw prioriteiten aan en ontvang je meteen een gepersonaliseerd aanbod. Een jaarlijkse kostencontrole kan je makkelijk meer dan 1.000 euro besparen.”
Consument op één
Hoewel er een verdienmodel achter het platform zit – voor elke klik, lead of overstap betaalt een leverancier – schuilt de grootste troef volgens Deschilder in de objectieve, onafhankelijke informatie. “Die sluit perfect aan bij de missie van DPG Media: consumenten zo duidelijk en neutraal mogelijk informeren. Mijnvergelijker.be kiest resoluut de kant van de consument. We willen in de eerste plaats een bron van informatie zijn. Consumenten ontdekken in een oogopslag de interessantste deals, wat leveranciers stimuleert om competitief te blijven. Zo dragen we bij aan lagere prijzen.”
“Vorig jaar hebben we bij DPG Media enkele thema’s aangekaart om ervoor te zorgen dat een verzekering opzeggen makkelijker gaat. Hiervoor was een wetswijziging nodig. Dat bewijst hoezeer we de consument op één zetten.” In de toekomst wil mijnvergelijker.be consumenten verder ontzorgen. We dromen van een AI-toepassing waarmee we mensen proactief kunnen contacteren zodra er betere tarieven beschikbaar zijn. Dat ligt dit jaar nog niet op de plank, maar is zeker een doel voor de toekomst.”