D
Voorwoord
Christian Van Thillo
(63), EXECUTIVE chairman
De aanhouder wint
De
aanhouder
wint
Echt in iets geloven en dan het doorzettingsvermogen en de creativiteit hebben om het tot een succes te maken. Christian Van Thillo prijst de radiomakers die dat voor elkaar kregen. Inspiratie voor de digitale heruitvinding van kranten en tv: een grote uitdaging maar ook een geweldig avontuur.
In februari blikken we met de bedrijfstop altijd terug op het voorbije jaar en presenteren we de plannen voor het nieuwe jaar. Deze Review/Preview werd dit keer geanimeerd door radio-dj’s Mattie Valk van Qmusic Nederland en Anke Buckinx van JOE België. Het werd een geweldige avond. Hun medium stond terecht in de schijnwerpers, want onze radiozenders hebben er een fantastisch 2024 op zitten. Nog nooit haalden we zulke hoge marktaandelen. Financieel was het een topjaar.
Ik noem radio vaak de verborgen parel van de media. Het is nog steeds een ontzettend populair medium, nauwelijks aangetast door de opkomst van streamingdiensten en podcasts. Met radio bouw je een emotionele band op. Dankzij de persoonlijkheid van de dj’s, de interactiviteit met de luisteraars, de leuke ochtend- en avondshows, de originele promotiestunts en de sterke merkbeleving.
Ik ben erg trots op onze radiomakers. Het zijn gepassioneerde vakmensen, die onze radiozenders van nul hebben opgestart om ze daarna zorgvuldig op te bouwen tot de best beluisterde stations van België en Nederland.
We hebben een lange weg afgelegd sinds we in 2001 voor het eerst radio konden maken in Vlaanderen, na jarenlang politiek gekibbel over het radiomonopolie van de publieke omroep. Het werd niet meteen een eclatant succes. De CEO van de publieke omroep merkte venijnig op dat er blijkbaar geen behoefte bestond aan commerciële radio. Voor ons een extra motivatie om van Qmusic een succes te maken: elke dag opnieuw iets beter. Pas na drie jaar begon de formule eindelijk aan te slaan. Zoals we zo mooi in Vlaanderen zeggen: “De mayonaise begon te pakken.” Qmusic begon aan een geweldig groeiverhaal.
Toen we in 2005 de Nederlandse zender Radio Noordzee kochten en de zender omdoopten tot Qmusic, maakten we exact hetzelfde mee. We wisten dat we een heel sterk concept hadden, maar het duurde in Nederland ook meerdere jaren voor de zender van de grond kwam en de weg naar boven vond. Radio is je vriend en die maak je niet in een dag. Dat was de grote les voor ons: als je in je formule gelooft, hou dan vol, heb geduld en laat je door niets en niemand afleiden. Radio is een fantastisch avontuur geworden voor onze groep. Met een grote toekomst.
“Als je in je formule
gelooft, hou dan vol en en laat je door niets en niemand afleiden”
Uit de volharding en creativiteit van de radio-collega’s kunnen we inspiratie halen voor andere media, die zichzelf helemaal opnieuw moeten uitvinden in het digitale tijdperk. Kranten waren het eerste medium dat hard geraakt werd. Nieuws is overal 24/7 verkrijgbaar, leesgewoonten zijn radicaal veranderd, er zijn tal van digitale concurrenten bijgekomen. Het traditionele zakelijke model ging volledig op de schop door de dominantie van de globale techbedrijven.
Het gevolg is dat we de journalistiek zelf én het zakelijke model van de krant tegelijkertijd opnieuw moeten ontwikkelen. Dat is een heel uitdagend en complex proces. Een groot hart voor journalistiek en een visie op lange termijn zijn onontbeerlijk om te slagen. Maar succesvolle digitalisering vergt ook aanzienlijke middelen. Die hebben we door schaalvergroting kunnen vrijmaken. Dat is essentieel gebleken in België en Nederland om kranten succesvol tot moderne nieuwsmedia om te vormen.
Het geeft veel voldoening dat onze titels in alle onafhankelijkheid hun cruciale rol zullen kunnen blijven spelen in onze samenleving. Het belang daarvan is wellicht groter dan ooit, nu sociale media onze democratie onder druk zetten. Daarom staat het ook centraal in de missie van onze onderneming.
Nu is ook televisie aan de beurt. De komst van streamingplatformen zoals Netflix, Disney en Amazon heeft de televisiesector op zijn kop gezet. Het is overduidelijk dat televisie een heel nieuwe toekomst tegemoet gaat. Gelukkig hebben we op tijd gereageerd door innovatie te omarmen en volop te investeren in onze Belgische streamingdiensten VTM GO, Streamz en RTL Play. Technologie en content-ontwikkeling vragen om substantiële financiële inspanningen. Maar we zijn ervan overtuigd dat er naast de mondiale spelers plaats is voor sterke lokale spelers. Kijkers houden van goed gemaakte lokale televisie, en daar zijn we bedreven in.
Ook hier hebben we schaalgrootte nodig, om qua aanbod en technologie te kunnen concurreren met globale spelers. Daarom hebben we uitbreiding gezocht met de voorgenomen overname van RTL Nederland. Een uitermate succesvol en innovatief televisiebedrijf dat met Videoland een geweldig streaming-platform in handen heeft. We hopen dat we dit voorjaar groen licht krijgen van de Nederlandse mededingingsautoriteit. Dan kunnen we samen verder bouwen aan de televisie van de toekomst.
Onze focus zal in de eerste plaats liggen op televisie en streaming voor het grote scherm, want dat blijft de belangrijkste vorm van home entertainment. Voor onze adverteerders is het ook met voorsprong de meest effectieve vorm van videoreclame. Daarnaast zullen we werk maken van een veel ruimer online video-aanbod. Televisie opnieuw uitvinden, het is weer een grote uitdaging maar ook een geweldig avontuur.
Ik begon dit voorwoord met een pluim voor onze radiomensen en wil eindigen met een pluim voor collega’s die eveneens opmerkelijke successen boekten. Jaar na jaar kijk ik met veel bewondering naar de resultaten van onze tijdschriftenafdeling. Het is indrukwekkend hoe goed onze titels standhouden in een sector die onder druk staat. En ook Online Services deed het uitstekend. We hebben met topmerken zoals Independer, Autotrack en Mijn Energie in tien jaar tijd een hele sterke business gebouwd. Het is een kernactiviteit van de groep geworden, met nog tal van groeimogelijkheden.
Dank aan alle medewerkers voor wat een mooi jaar was. Dat 2025 opnieuw succesvol moge zijn. Als het even kan, graag met RTL Nederland erbij.