Audio & video

“Het loont dat we bij VTM onze nek uitsteken”

Channel Director Davy Parmentier van VTM is verantwoordelijk voor alle content die de familiezender dagelijks uitzendt en de manier waarop het zendschema wordt opgebouwd. Hij overziet de grote successen van het afgelopen televisiejaar. 

Davy Parmentier

 (41), Channel director VTM

The Pitch Room is zonder twijfel de meest bekende, of beruchte, vergaderzaal onder creatieven in Vlaanderen. Onder het geanimeerde voorzitterschap van Davy Parmentier (41) komen er dagelijks nieuwe tv-ideeën tot leven. “Van een wit blad kan je een wereld creëren die miljoenen kijkers weet te boeien”, zo beschrijft Parmentier de magie van zijn beroep. “En als het kan, verleg je daarbij ook nog eens maatschappelijk een steen.”


De sportieve durfal is ervan overtuigd dat er voor VTM alleen een toekomst is als de zender risico’s durft te nemen. “Naast de grote publiekstrekkers moeten we blijven investeren in het ontwikkelen van eigen formats zoals Bestemming X, Het Conclaaf en Lift You Up. Dat we onze nek uitsteken, loont. Zelfs internationaal wordt er op dat vlak naar ons gekeken.” 

“Van een wit blad kan je een wereld creëren die miljoenen kijkers weet te boeien”

Innoveren doet VTM niet alleen met content, maar ook in het zendschema. “Sinds enkele jaren investeren we slim in onze weekendprogrammatie, en met succes. In het najaar van 2024 konden we op kijkersvlak voor het eerst niet alleen de vrijdag- maar ook de zondagavond claimen.” 


Hoe Parmentier weet welke richting VTM uit te sturen? “Ik was zes jaar toen de zender van start ging. Ik voel me een kind van VTM en heb het gevoel hetzelfde DNA te hebben. Voor mij voelt het dus heel natuurlijk aan om keuzes te maken en ik hoop dat nog jaren te mogen doen.”

Het Conclaaf

Als commerciële zender met een zelfbedacht format de verkiezingen beïnvloeden? Faut le faire. Maar dat was exact wat het VTM-programma Het Conclaaf wist te bereiken...

Lees meer

Het Conclaaf

Als commerciële zender met een zelfbedacht format de verkiezingen beïnvloeden? Faut le faire. Maar dat was exact wat het VTM-programma Het Conclaaf wist te bereiken. Met een bijzondere vermelding voor interviewer en producer Eric Goens, die de kopstukken van zeven Vlaamse partijen overtuigde om vlak voor de verkiezingen samen een weekend in een kasteel in de Ardennen door te brengen.


“Het is zoals de eerste keer op vakantie gaan met een bende vrienden”, vergelijkt Parmentier. “Je ontdekt heel snel wie de leiding neemt, wie handig is, wie eerder lui is enzovoort. Je wordt steevast verrast door iemand die je dacht goed te kennen.” En dus leek het VTM een goed idee om de zeven politici niet alleen te laten debatteren maar ook te laten koken, opruimen en sporten.


832.000 Vlaamse kijkers plakten geboeid voor de buis om de politieke en persoonlijke hoogte-en laagtepunten vanaf de eerste rij mee te maken. Zelfs The New York Times wijdde er een recensie aan. “Wij moeten geen veelheid aan politieke programma’s brengen en hopelijk zijn het niet jaarlijks verkiezingen, maar wat we doen moet spraakmakend zijn.” 

Single Bells

Vlaanderen heeft geen traditie in het maken van kerstfictie. Tijd dat VTM daarin verandering bracht, zo vond Parmentier. Dus ontwikkelde de zender een eigen...

Lees meer

Single Bells

Vlaanderen heeft geen traditie in het maken van kerstfictie. Tijd dat VTM daarin verandering bracht, zo vond Parmentier. Dus ontwikkelde de zender een eigen fictiereeks rond de dertigjarige Mina die er maar niet in slaagt om met een plus-one aan de kerstdis van haar familie te verschijnen. Tot haar familie het heft in handen neemt en Mina in de week voor kerst dagelijks met een nieuwe, potentiële partner laat daten. 


“Kijkers zijn niet meer gewoon dat ze een week op een nieuwe aflevering van een fictiereeks moeten wachten, dus hebben we beslist om deze reeks dagelijks uit te zenden”, licht Parmentier het uitzendschema toe. Maar de echte fans konden op de streamingdienst Streamz afstemmen, waar de reeks in première werd getoond. “We weten dat als iets goed scoort op Streamz, het ook goed zal werken op VTM. De mondelinge reclame doet dan z’n werk. VTM en Streamz versterken elkaar alleen maar.”

The Masked Singer

“Stel dat ik jou vertel dat ik een geheim heb en dat ik dus iets weet wat jij niet weet. Ik benadruk bovendien dat ik het jou niet ga vertellen. Wat denk je dat er gebeurt...

Lees meer

The Masked Singer

“Stel dat ik jou vertel dat ik een geheim heb en dat ik dus iets weet wat jij niet weet. Ik benadruk bovendien dat ik het jou niet ga vertellen. Wat denk je dat er gebeurt? Jawel, vanaf dan wil je alleen nog maar weten wat mijn geheim is”, zo legt Parmentier het basisprincipe van de guessing game uit.


Bekende Vlamingen zingen onherkenbaar en uitgedost in een magnifiek pak voor een jury en televisiekijkend Vlaanderen. Met 1,5 miljoen kijkers en 63 procent marktaandeel is het programma de grootste hit uit de geschiedenis van VTM, waarbij jong en oud wekenlang het geheim achter het pak trachten te ontrafelen. 


“Gezinnen kijken op vrijdagavond samen, wat voor een familiezender als VTM het absolute streven is”, vertelt Parmentier zichtbaar trots. “En als je merkt dat schoolfeesten met remakes van The Masked Singer worden opgeluisterd, dan voel je de verbindende kracht die VTM bezit.”

De Verraders

Overgewaaid uit Nederland maakt De Verraders nu al drie jaar brokken in het Vlaamse tv-landschap. “Ongelooflijk,” bestempelt Parmentier het succes, “het derde seizoen...

Lees meer

De Verraders

Overgewaaid uit Nederland maakt De Verraders nu al drie jaar brokken in het Vlaamse tv-landschap. “Ongelooflijk,” bestempelt Parmentier het succes, “het derde seizoen zorgde ervoor dat we op een zondagavond soms meer dan 50 procent marktaandeel konden claimen.” In De Verraders spelen 20 Vlamingen van diverse pluimage (acteurs, sporters, zangers, influencers enz.) een spel waarbij getrouwe bondgenoten het tegen verraders moeten opnemen. Deze verraders steken niet alleen de hele dag stokken in de wielen tijdens groepsopdrachten, maar ‘vermoorden’ ’s nachts ook bondgenoten die hen het vuur te hard aan de schenen leggen. 


“Het format verovert de wereld”, vertelt Parmentier, “maar ik vind dat we een zeer goede versie maken. Het programma zit echt onder de huid van de makers en wordt er alleen maar beter op.” Seizoen 4 belooft dus nog meer spel en drama.